Şahmaran Adanalıların amacında… Bilhassa de o sahne

Bilgin

Global Mod
Global Mod
Serenay Sarıkaya’nın başrollerinde oynadığı Şahmaran efsanesi üzerine kurulan “Şahmaran” dizisi Adanalıların maksadında.

Dizide Sarıkaya’nın canlandırdığı “Şahsu” karakterinin İstanbul’dan Adana’ya uçak yerine yalnızca trenle gelebilmesi, duşu olmayan bir otelde kalışı ve banyo yapmak için göle girmesi tenkit konusu oldu.

Ayrıca Adana’nın art mahallelerinde sistemsiz ve hata olaylarının epeyce olduğu sahnelerin daima yinelanması da bu yansıları artırdı.

Dizide rastgele bir vakit aralığı verilmemesine karşılık karakterlerin iPhone marka telefon kullandığı görülürken, Adana’nın geri kalmış bir kent olarak yansıtılması tenkit oklarına niye oldu.

Yılanların şahı manasına gelen Şah-ı Meran bilinen ismi ile Şahmeran, başı insan gövdesi yılan formunda efsanevi bir yaratıktır. Şahmeran, Türk inancında er (insan) ve büke (ejderha) sözlerinin birleşmesinden oluşan Erbüke ya da Erböke isimli varlıkların başı olarak geçer. Bu varlıkların dişisine işbüke, yılan cedde Şahmeran denilmektedir. Şahmeran’ın hangi bölgede yaşadığına dair birtakım inanışlar vardır. Bu yerlerden biri de Tarsus başkası ise Mardin’dir.

ŞAHMERAN KISSASI (EFSANESİ) HAKKINDA BİLGİ

Bu efsane Akdeniz Bölgesinin Tarsus vilayetinde geçmektedir. Bu bölgede yaşayan yılanlara Meran denilmektedir. Barış ortasında yaşayan yılanlar akıllı, şefkatli olmaları ile bilinirler. Kraliçelerine ise Şahmeran denilmektedir. Şahmeran’ı nazarann birinci insan Cemşab, odun satarak geçimini sağlayan yoksul bir ailenin oğludur. Cemşab, bir gün arkadaşları ile birlikte bir mağaraya giderek bal çıkarmak isterler. Arkadaşları, açgözlülük yapar ve daha fazlaca bal alabilmek için Cemşab’ı mağarada bırakırlar.

Cemşab, mağarada iken etrafa bakınır ve ortasından ışık sızan bir deliği fark eder. Cemşab, bıçağı ile bu deliği genişletmek için oymaya başlar. Genişleyen delikten içeri hakikat bakar. Hoş bir bahçe görür. Bu bahçede eşsiz çiçekler, havuz ve bir fazlaca yılan vardır. yıllar boyunca burada yaşayan Cemşab, Şahmeran’ın itimadın kazanır. Cemşab, vakit içinde ailesini epey fazla özlemeye başlar. Bunu bakılırsan Şahmeran, kimseye yerini söylememesi şartı ile onun gitmesine müsaade vereceğini söyler.

Cemşab, Şameran’a verdiği kelamı uzunca bir süre meblağ. Şahmeran’ın yerini padişah hastalanıncaya kadar hiç kimselere söylemez. Şahmeran ile ortalarındaki sırrı meblağ. Vezirin, padişahın güzelleşmesi için Şahmeran’ın etini yemesi gerektiğini söylemesi ile her şey değişir. Cemşab, bunu öğrendikten daha sonra Şahmeran’ın yerini gösterir. Cemşab’ın üzgün olduğunu bakılırsan Şahmeran, onu kaynatıp suyunu vezire içirmesini etini ise padişaha yerdirmesini söyler. Vezir ölür, padişah düzgünleşir. Güzelleşen padişah, yaptığı düzgünlük için Cemşab’ı veziri yapar. Şahmeran’ın öldüğünü duyan yılanlar ise Tarsus’u istila eder.

CEMŞAB’IN LOKMAN DOKTOR OLDUĞU TEZ EDİLİYOR

Bir öteki rivayete nazaran ise Şahmeran’dan tıp bilimine dair fazlaca fazla bilgi edinen Cemşab, aslında Lokman Hekim’dir. Lokman Doktor efsanesinde bir adam tesadüfen mağaraya girer. sonrasındasında mağarada yaşayan yılanlar tarafınca Şahmeran’ın yanına gdolayılür. Şahmeran ona yerini bildiği için onu yeniden yeryüzüne salamayacağını söyler. vakit içinde Şahmeran’ın inancını kazanarak Şahmeran tarafınca ailesine geri dönmesi için özgür bırakılır. Lakin artık Şahmeran’ı gördüğü için bedenini pullar kaplamıştır. Bu sebeple Şahmeran ona, bedenini kimselere göstermemesi gerektiğini söyler.

Padişahın kızı hasta olur. Onunla evlenme hayali kuran vezir, büyücüleri toplar ve hastalığına deva olmalarını ister. Büyücülerden biri, Şahmeran’ın bedeninden kimi kesimlerin kaynatılıp içilmesi ile padişahın kızının güzelleşeceğini söyler. Bunun üzerine vezir harekete geçer ve Şahmeran’ı bakılırsan bireyleri bulmak için bedeni pullu bireylere yönelik araştırmalar yaptırır. Sonunda Şahmeran’ı nazarann kişiyi bulur. Bu kişi Şahmeran’ı öldürmek için mağaraya gönderilir.

Şahmeran adamdan yılanların öç almaması için mevtini saklı tutmalarını söyler. Kuyruğunu kaynatıp vezire, gövdesini kaynatarak padişahın kızına içirmelerini tembihler. Kuyruğunu kaynatıp vezire içirirler vezir ölür. Gövdesini kaynatıp padişahın kızına içirirler ve kızı düzgünleşir.
 
Üst