Hababam Sınıfı Sinemasındaki Semra Öğretmen Karakterine Hayat Veren Semra Özdamar’ın Sanat Mesleği

KozmikRüya

New member
Türk sinemaları içinde bir efsane olan Hababam Sınıfı film serisi, hem senaryosu tıpkı vakitte oyuncu takımıyla uzun yıllar tepedeki yerini müdafaaya devam edecek üzere görünüyor. Samimi sinema takımı, hafızalara kazınan replikler ve sinemaya kazandırdığı oyuncu listesiyle pek başarılı bir seridir.

Oyuncuların kimileri merhum olsa da birçoğu ise bilhassa yetiştirdiği öğrencileri yardımıyla hâlâ sinemaya katkı sağlamaya devam ediyor.


Senaryo, Rıfat Ilgaz’ın “Dolmuş” mecmuasında tefrikası daha sonrası, 1959’da yayınlanan romanından uyarlanmıştır.


Serinin devamı olarak Hababam Sınıfı Baskında, Hababam Sınıfı SınıftaKaldı ve Hababam Sınıfı Uyanıyor isimli romanlar 1972 yılında basılmıştır.

Beşinci ve son kitap olan Hababam Sınıfı İcraatın İçinde ise 1987 yılında yayınlandı.


Yazar romanını 1966 yılında piyese dönüştürdü.


Ulvi Uraz Topluluğu tarafınca sahnelenen oyunda bilhassa İnek Şaban rolünü birfazlaca erkek karakteri bayan oyuncular canlandırmıştır.

Serinin son kitabı hariç öteki eserler de farklı topluluklar ve direktörler tarafınca sahnelenmiştir ve büyük ilgi görmüştür.


Roman, Yavuz Turgul tarafınca tarafınca müzikal olarak oyunlaştırıldı ve 1981’de Şan Tiyatrosunda sergilendi.


Kitaptan farklı olarak karma bir sınıf haline dönüşen Hababam sınıfından Mahmut Hoca karakteri yer almaz. Yapıttaki toplumsal tenkitlerin tersine müzikalde güldürü ve cümbüş ön plana çıkartılmıştır.

Müziklerini MFÖ’nün yaptığı müzikalin sanat direktörlüğünü Ertem Eğilmez üstlenmiştir.


Serinin birinci sineması için 1966 yılında Atıf Yılmaz ve Orhan Günşiray çekim hakkını satın alsa da eser, eğitim formülünü makus yansıtması sebebiyle sansür heyetine takılmıştır.


1974’te sansürden geçen sinema, Ertem Eğilmez yönetmenliğinde çekilmiştir. Altı sinemalık serinin son sineması 1981’de yayınlanmıştır ve bundan tam yirmi üç sene daha sonra 2004’te Hababam Sınıfı Merhaba’yı Kartal Tibet çekmiştir.


Efsanevi serinin birinci sinemasındaki başrol oyuncuları ve rolleri şöyle:


Kemal Sunal, İnek Şaban

Halit Akçatepe, Güdük Necmi

Tarık Akan, Damat Ferit

Münir Özkul, Kel Mahmut

Adile Naşit, Hafize Ana

Feridun Şavlı, Domdom Ali

Sıtkı Akçatepe, Paşa Nuri


İkinci sinema “Hababam Sınıfı Sınıfta Kaldı” ise serinin en epey hasılat yapan sinemasıdır.


Melih Kibar’ın müziklerini bestelediği sinema, 1976’da Altın Portakal En Güzel Müzik Ödülü’nü kazanmıştır.

İlk sinemanın takımından farklı olarak Badi Ekrem rolüyle Şener Şen ve Semra Öğretmen’e e hayat veren Semra Özdamar katılmıştır.

Film hem de Şener Şen ile Kemal Sunal’ın bir arada rol aldıkları birinci sinemadır.


Edebiyat öğretmenin ayrılması üzerine okula Semra isminde genç bir edebiyat öğretmeni gelmiştir.


Öğrencilerin öbür hocalara yaptıkları üzere Semra Öğretmen de çocuklar tarafınca çok eziyete uğramıştır. İnek Şaban, Semra Öğretmen’e aşık olmuştur. Bunu öğrenen arkadaşları İnek Şaban’a bir latife yaparlar ve o unutulmaz sahne hafızalara kazınır.


Hababam Sınfı Sınfta Kaldı – İnek Şaban’ın Semra Hoca’ya Mektubu

Bunun üzerine Mahmut Hoca tüm öğrencileri disipline verir.



Ancak Semra Öğretmen bu hataların öğrencilerde değil velilerde olduğunu düşünerek tüm sınıfı affeder.


Semra Özdamar’ın oyunculuk kıssası, 1974 yılında yayınlanan “Anadolu Ekspresi” sinemasıyla başlamıştır.


Özdamar’ın, başrolünü Kadir İnanır’la paylaştığı sinemanın senaryosunu Safa Önal yazarken, yönetmenliğini Ertem goreç yapmıştır.


bir daha 1974 yılında çıkan Erkeksen Kaçma sinemasında Semra Özdamar’a Kartal Tibet eşlik eder.


Cüneyt Arkın’la “Yalnız Adam” sinemasında başrolü paylaşan Semra Özdamar, “Arkadaş” sinemasında Yılmaz Güney ile rol arkadaşı olmuştur.



Kaynak: TSA


Oyuncu, 1975 yılında “Hababam Sınıfı Sınıfta Kaldı” sinemasındaki Semra Öğretmen rolüyle hafızalara kazındı.


daha sonrasında 1975 yılında Yarınlar Bizim, Bir Gün Kesinlikle ve Kara Çarşaflı Gelin’de; 1977’de Güneşli Bataklık; 1978’de At Gözlüğü dizisinde; 1984 yılında ise O’na Berbat Kral Derlerdi filmlerinde rol almıştır.

Kara Çarşaflı Gelin filminde Gülüşan rolüyle 14. Altın Portakal Sinema Festivali’nde En Uygun Bayan Oyuncu mükafatını almıştır.


“Hababam Sınıfı Sınıfta Kaldı” sinemasındaki o enteresan ayrıntıya bir göz atalım!


Semra Öğretmen’in sinemada bir sahnede Bir Gün Tek Başına romanını okuduğunu görüyoruz. Bu romanın müellifi ise oyuncunun rol aldığı Kara Çarşaflı Gelin ve Güneşli Bataklık filmlerinin senaristi Vedat Türkali’dir.


Filmde Semra Öğretmen karakterini seslendiren isim:


Usta oyuncu Aliye Uzunatağan’dır.


Oyuncu, Tarık Akan ve Müjdat Gezen’le birlikte sansür konusunda sinema işçisi olarak halini belirli etmiştir.


Bir orta siyasi bir davada haberi çıkan Semra Özdamar, bir süre daha sonra oyunculuğu bırakmış ve hayatına hikaye müellifi olarak devam etmiştir.


Oyuncu 1979 yılında Kültür Bakanlığı En Uygun Senaryo Mükafatını kazanmıştır.



1984’te De Yayınevi Masal ve 1985’te Akademi Kitabevi Hikaye müsabakalarında mansiyon almıştır.


Sanatçının biroldukca yapıtı bulunmaktadır.


Yazarın Sessiz Çığlıklar ve Kadırga’da Son Horon kitaplarının birleştirilerek sunulan Hayat Bizi Yaşar kitabı, ‘toplumun farklı sınıflarından insanları bir ortaya getiren onların içindeki çelişkileri, bağlantıları ve bu münasebetlerdeki parçalanmışlıkları ortaya koyan, kültür çatışmalarını lisana getiren, kimlik arayışlarına yer veren hikayelerinde sağlam bir kurgu, sinematografik bir anlatım, özgün bir üslûba sahiptir.’

Sanatçının ayrıyeten Sekiz Kadın isimli bir öykü-röportaj, Yalnız Kadın adlı bir oyunu ve İngilizce’den lisanımıza kattığı yedi kitap çevirisi mevcuttur.


Oyunculuk ve müelliflik üzere sanat hayatının yanı sıra mesleğinin en başında fotomodellik de yaptığı bilinmektedir.


1956 Bursa doğumlu olan Semra Özdamar, bir süre Almanya’da hayatıştır. Ünlü isim beraberinde belgesel imalcisi, direktör ve akademisyen Süha Arın’ın eski eşidir. daha sonraki evliliği ise Ercüment Ayanbaşı ile olmuştur.


Ünlü oyuncunun şuan Türkiye’de yaşadığı iddia edilse de nerede ne yaptığı kesin olarak bilinmemektedir.


Sanatçının son hali olarak tez edilen görsellerin sahiden ona ilişkin olup olmadığı ise belirsizliğini koruyor.



Araştırmalar kararında bu görsellerin muharrir Emine Sevgi Özdamar’a ilişkin olduğu görülmüştür.

Bir vakit içinder Yeşilçam’a hoşluğu ve oyunculuğuyla damga vuran Semra Özdamar’ın şimdiki hali gizemini muhafazaya devam ediyor. Lakin politik duruşu ve siyasi fikirlerini çekinmeden lisana getiren sanatkarın yıllar ortasında niye oyunculuğu bırakıp daha kendi halinde bir hayatı tercih ettiği netliğe kavuşmasa da sinemalarıyla ve duruşuyla zihinlere yer etmiş bir isim olarak kalacaktır.
 
Üst